projektwyborska.jpg [609x61]

         Kształcenie ogólne w placówkach oświatowych na terenie gminy Wielgie

FEKP.08.27-IZ.00-0011/24

 

Współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach

Priorytetu 8 Fundusze europejskie na wsparcie w obszarze rynku pracy,

edukacji i włączenia społecznego. Działania 08.27 Kształcenie ogólne OPPT

 

 

 

REGULAMIN  REKRUTACJI  DO  PROJEKTU

 

Kształcenie ogólne w placówkach oświatowych na terenie gminy Wielgie

1

Informacje o projekcie

 

1.      Projekt  ,, Kształcenie ogólne w placówkach oświatowych na terenie gminy Wielgie” realizowany jest przez Gminę Wielgie w partnerstwie z  firmą PANACEUM-OMEGA M.J. Wyborska ze środków Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 w ramach Działania FEKP.08.27

2.      Projekt skierowany jest dla 300 uczniów (K145 M 155) uczących się w Szkole Podstawowej w Czarnem, Szkole Podstawowej w Wielgiem, Szkole Podstawowej w  Zadusznikach oraz 54 nauczycieli tych szkół dla których organem prowadzący jest Gmina Wielgie.

3.      Celem projektu jest podniesienie jakości i efektywności kształcenia ogólnego na poziomie szkoły podstawowej u 300 uczniów/uczennic poprzez wsparcie dla uczniów przyczyniające się do wyrównywania szans edukacyjnych, zwiększenie dostępności i włączenia społecznego, a także wsparcie dla 54 nauczycieli dające podniesienie jakości kształcenia poprzez podnoszenie kompetencji oraz wsparcie dla 3 szkół podstawowych w Gminie Wielgie, przyczyniające się do podniesienia efektywności kształcenia ogólnego poprzez poprawę jakości warunków kształcenia do 30.06.2027 r.

 

2

Działania realizowane w ramach projektu

 

 1. Zajęcia z kompetencji kluczowych dla uczniów:

a) zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze: matematyka, język angielski, przedmioty       matematyczno – przyrodnicze;

b) zajęcia rozwijające uzdolnienia : matematyka, język angielski, język niemiecki, przedmioty matematyczno-przyrodnicze;

c)TIK, nauka kodowania, koło teatralne.

Zaplanowano wsparcie z zakresu edukacji prozdrowotnej ( w tym działania prozdrowotne, układanie zbilansowanej diety, zdrowe nawyki i podwyższanie sprawności fizycznej; higiena cyfrowa w kontekście użytkowania smartfonów) i ekologicznej (w tym wiedza o klimacie, w tym możliwość zmiany indywidualnych zachowań w celu ochrony środowiska). Przy wspieraniu kompetencji cyfrowych wykorzystany zostanie standard kompetencji cyfrowych na podstawie aktualnej na dzień ogłoszenia naboru wersji ramy ,,DigComp". Prowadzenie zajęć będzie odbywało się w oparciu o zasady projektowania uniwersalnego w nauczaniu(ULD- universal learning desing).

2. Zajęcia specjalistyczne  dla uczniów zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogiczną w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach:

a) korekcyjno-kompensacyjne

b) logopedyczne

c) terapia psychologiczna

d) zajęcia rozwijające zdolność uczenia się

e) zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne

f) terapia ręki

g) teatroterapia

h) multisensoryczne

i) logorytmika

j) terapia ruchem

    k) filmoterapia

 

3.Doradztwo edukacyjno -zawodowe dla uczniów (opracowanie kwestionariusza zawodowego); na każdym poziomie edukacyjnym będzie uwzględniać perspektywę płci i przeciwdziałanie dyskryminacji płci, w tym stereotypom (np. zawody utożsamiane z płcią) w wyborze ścieżki edukacyjno-zawodowej oraz będzie wspierać wybór kariery w obszarze STEM, w tym przez kobiety.

Zajęcia mają na celu zniwelowanie zaburzeń i deficytów oraz wspomaganie rozwoju uczniów.

 

4.      Warsztaty astronomiczne dla 300 uczniów z trzech szkół -seans w mobilnym planetarium.

5.      Zaplanowano wsparcie dla 54 nauczycieli w formie szkolenia:

·         Praca z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” -podniesienie kompetencji nauczycieli w zakresie pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych- 18 nauczycieli

·         Praca z uczniem zdolnym z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych na zajęciach"-18 nauczycieli

·         Kompetencje wychowawcze - mediacja na linii nauczyciel-rodzic, nauczyciel -agresywny uczeń,; motywacja uczniów („pokolenia telefonów”), radzenie sobie ze stresem-18 nauczycieli

 

 

 

Działania w projekcie:

1a.  podnoszenie kompetencji kluczowych (w tym cyfrowych, społecznych), społeczno - emocjonalnych, podstawowych, przekrojowych lub związanych z zieloną lub cyfrową transformacją, świadomość i ekspresja kulturalna ;

1c. edukacji włączającej, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych lub edukacyjnych (w formie zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć rozwijających umiejętności uczenia się, zajęć dydaktyczno - wyrównawczych, zajęć specjalistycznych (porad, warsztatów) Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogiczną w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;

 1d. działania wynikające z wychowawczej lub wspierającej funkcji szkoły, lub profilaktyki problemów (m.in. edukacja prozdrowotna lub ekologiczna); 1e.doradztwo edukacyjno-zawod. (opracowanie kwestionariusza zawodowego)

 2a i 2c wsparcie dla przedstawicieli kadry kształcenia ogólnego (szkolenia/kursy)

 3b.poprawa jakości warunków kształcenia (doposażenie szkół ).

Działania będą dotyczyć przede wszystkim grup, które najbardziej potrzebują wsparcia tj. koncentrują się na dzieciach i uczniach z niepełnosprawnościami (potwierdzone odpowiednim orzeczeniem) i zapełnieniu im pełnego dostępu do edukacji ogólnodostępnej, z właściwym wsparciem w ogólnodostępnej szkole lub placówce w zakresie specjalnych potrzeb psychofizycznych. Pomiar kompetencji wg IV etapów.

Realizacja projektu będzie zgodna ze "Standardami dostępności dla polityki spójności 2021-2027", m.in. w zakresie standardu:

- architektonicznego - budynki, w których będą odbywały się zajęcia/szkolenia projektowe, wyposażone są w podjazdy, oraz elementy ułatwiające orientację w budynku;

- cyfrowego - strona internetowa jest zgodna ze standardem WCAG 2.1, wszystkie wytworzone dokumenty będą dostępne tj. zgodne z ww. standardami (m.in. tekst będzie wyrównany do lewej, czcionki bezszeryfowe, każde zdjęcie/grafika będzie posiadało tekst alternatywny);

- informacji o projekcie - materiały informacyjne o projekcie (np. plakaty), dokumenty rekrutacyjne będą przygotowane w sposób dostępny i będą (oprócz wersji papierowej) tablice ogłoszeń udostępniane również w wersji elektronicznej; zapewnione zostaną co najmniej dwa kanały komunikacji : Panaceum-Omega - Szkoła uczestnicząca w projekcie - uczestnik/czka projektu (telefon, e-mail, spotkania osobiste/online).

Zaplanowano działania zapewniające przestrzeganie zasady równości kobiet i mężczyzn, tak aby na żadnym etapie realizacji projektu nie wystąpiły bariery równościowe: formułowanie niestereotypowych informacji, materiałów i działań; rekrutacja do projektu będzie prowadzona różnymi kanałami, z poszanowanie zasady równości kobiet i mężczyzn. Szkolenia dla nauczycieli będą pozwalały na godzenie życia zawodowego i prywatnego uczestników projektu; tematyka równościowa zostanie włączona do zajęć/szkoleń/kursów.

 

3

Beneficjenci projektu

 

Projekt jest skierowany dla do 300 uczniów (K145 M 155 )uczących się w SP Czarne, SP Wielgie, SP Zaduszniki oraz 54 nauczycieli tych szkół. Organem prowadzący jest Gmina Wielgie , powiat lipnowski. Projekt jest odpowiedzią na problemy z jakimi spotykają się uczniowie i nauczyciele.

 

4

 

Rekrutacja do projektu

 

Rekrutacja do projektu odbędzie się odbędzie się w poszczególnych szkołach objętych wsparciem. Rekrutacja będzie prowadzona w tym samym czasie w 3 SP , objętych wsparciem projektowym tj. Szkoła Podstawowa Czarne; Szkoła Podstawowa Wielgie; Szkoła Podstawowa Zaduszniki ( termin wrzesień 2025 , wrzesień 2026, uzupełniająca w razie potrzeby na bieżąco w trakcie projektu ). Informacje o rekrutacji na stronie internetowej partnera oraz stronach szkół lub na tablicach ogłoszeń w SP biorących udział w projekcie Informację zgodna z wytycznymi w tym RODO. Za rekrutację w szkołach odpowiada SZKOLNY OPIEKUN PROJEKTU ( SOP ) i KIEROWNIK PROJEKTU

W każdej szkole zostanie zorganizowane spotkanie rekrutacyjne, w trakcie którego omówiona zostanie również zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Każdy uczeń zainteresowany udziałem w projekcie będzie mógł przyjść na spotkanie rekrutacyjne. Dokumenty rekrutacyjne będą dostępne na spotkaniach rekrutacyjnych i online. Uczniowie biorący udział w spotkaniach rekrutacyjnych dowiedzą się jakie formy wsparcia oraz zadania zostały przewidziane w projekcie. Utworzona zostanie lista uczestników projektu oraz lista rezerwowa w przypadku potrzeby jej utworzenia .

 

 

Kryteria rekrutacji:

1.  Kryteria kwalifikacyjne do projektu:  osoby mieszkające w rozumieniu Kodeksu cywilnego lub pracujące lub uczące się na terenie województwa kujawsko-pomorskiego:

a) uczniowie z danej szkoły - zaświadczenie ze szkoły/placówki objętej wsparciem

b) nauczyciele - zaświadczenie o zatrudnieniu

c) Podmiot – wydruk z Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych.

2. Na zajęcia dla uczniów: Dyrektorzy szkół dokonają wyboru uczestników projektu na poszczególne zajęcia, w szczególności na podstawie informacji uzyskanych od wychowawców, nauczycieli, specjalistów prowadzących zajęcia z uczniami

3. Szkolenia dla nauczycieli - na podstawie opinii dyrektora uzasadniającej potrzebę wsparcia dla nauczyciela.

Projekt będzie realizowany zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Będzie uwzględniał takie działania jak:

- oszczędne gospodarowanie zasobami (energia elektryczna, woda, itp.),

- stosowanie do wydruku papieru pochodzącego z recyklingu,

 - racjonalne gospodarowanie zasobami w ramach działań administracyjnych (np. udostępnianie dokumentów online zamiast wydruk).

Na zajęciach przekazywanie będą uczniom informacje jak oszczędzać prąd, papier, itp. zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju

5

 

1.      Udzielania wsparcia zaprzestaje się, gdy UP:

1)      Zaprzestał uczęszczania do danej  szkoły,

2)      Zrezygnował/-a ze wsparcia z przyczyn osobistych lub zdrowotnych.

 

2.        Szkolni Opiekunowie Projektu informują Kierownika, a ten zobowiązany jest poinformować organizatora projektu o zaistnieniu okoliczności opisanych w ust. 1 pkt  1-2 nie później niż pięć dni roboczych od ich zaistnienia.

 

6

 

Uczeń lub jego rodzice/opiekunowie prawni zobowiązani są do udzielania organizatorowi projektu informacji służących monitorowaniu projektu, także innym instytucjom w celu monitoringu i ewaluacji .

 

Zatwierdzono: