DEBATA NA TEMAT: "PAŃSTWO, PRAWO, SPOŁECZEŃSTWO, OBYWATEL"

    W dniach od 24 do 27 lutego 2014 r. w Szkole Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Zadusznikach w ramach programu „Bezpieczna szkoła – bezpieczny uczeń” odbyły się w poszczególnych grupach wiekowych debaty na temat: „Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel”.

Przekazywane wiadomości dostosowane były do wieku uczniów, którzy podzieleni zostali na dwie grupy. Pierwszą tworzyli uczniowie klas I-III, drugą uczniowie klas IV-VI. Podczas spotkań uczniowie obejrzeli prezentację multimedialną Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel” autorstwa nauczyciela historii i społeczeństwa. Stanowiła ona część wprowadzającą uczniów do tematu.

    Podstawowym celem debat było zaznajomienie uczniów z pojęciami z zakresu wiedzy obywatelskiej i zrozumienie takich pojęć, jak : państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel oraz kształtowanie uczuć i postaw patriotycznych. Prezentacja wprowadziła dzieci w pojęcia dotyczące naszego państwa, przynależności narodowej, położenia Polski w Europie, symboli narodowych itp.

Uczniowie dowiedzieli się co to jest państwo i kto sprawuje najwyższą władzę w państwie polskim. Poznali pracę Parlamentu, Sejmu i Senatu. Na przedstawionych slajdach obejrzeli salę obrad Sejmu i Senatu, dowiedzieli się m.in. kto ustanawia prawo,  kto wykonuje postanowienia Sejmu i kto nadzoruje przestrzeganie prawa. Uczniom przybliżona została również Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej, a zwłaszcza rozdziały opisujące państwo oraz prawa i obowiązki obywateli.

      Drugą część debaty stanowiła praca w grupach, podczas której uczniowie poszukiwali w materiałach źródłowych -  Konstytucja RP, słownik języka polskiego - wyjaśnień pojęć związanych z zagadnieniem oraz wypracowywali odpowiedzi na postawione grupom zadania dotyczące podania  przykładów odnoszących się do życia codziennego ucznia, m.in. zadano uczniom pytanie „Co świadczy o ich właściwej postawie obywatelskiej?”.

     W wyniku dyskusji należy stwierdzić, że uczniowie klas IV- VI mają świadomość, że rzetelnie wykonywane przez nich obowiązki szkolne, udzielanie się na forum szkoły, zaangażowanie w działalność pozaszkolną między innymi: reprezentowanie szkoły w konkursach, olimpiadach, rozgrywkach sportowych świadczą o ich właściwej postawie obywatelskiej i jest to również ich wkład w rozwój państwa i społeczeństwa.   

      W grupie klas I-III  w drugiej części debaty  uczniowie mieli za zadanie wykonać pracą plastyczną nawiązującą do symboli narodowych, oraz odpowiedzieć na pytania dotyczące tematu debaty.  

    Podsumowaniem przeprowadzonej debaty dla klas IV-VI były testy przygotowane przez nauczyciela historii i społeczeństwa, składające się z 9 pytań, które uczniowie rozwiązywali w swoich grupach. Testy badały wiedzę z zakresu poruszanego w debatach tematu i miały na celu sprawdzić zdobytą wiedzę w zakresie poruszanego tematu.

     Uczniowie wykazali się dobrą znajomością zawartych w teście zagadnień.