"KIBOLE, BLOKERSI, GRUPY PODWÓRKOWE – JAK SIĘ BRONIĆ?”
W naszej szkole 13.03.2014r. podczas realizacji programu „Bezpieczna szkoła – bezpieczny uczeń” w ramach zadania szóstego „Kibole, blokersi, grupy podwórkowe – co robić, jeśli rozpoznajesz zagrożenie, jak się bronić przed wciągnięciem do „paczki”” odbyły się spotkania z uczniami prowadzone przez Panią psycholog Lidię Szlągiewicz i Panią pedagog Marię Płoszyńską, pracownice Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Lipnie. Spotkania w klasach poprzedzone zostały projekcjami dwóch filmów „Asertywność – koledzy” i „Zgrana klasa”. Następnie w klasach IV – VI odbyły się warsztaty, których głównym celem było:
- ocenienie czy uczeń potrafi określić przyczyny i rodzaj zaistniałego zagrożenia,
- zauważenie problemów społecznych wynikających z działań grupy podwórkowej,
- zrozumienie odpowiedzialności płynącej z dokonywania wyborów,
- rozwinięcie umiejętności pracy w grupie,
- rozwinięcie autonomii w rozwiązywaniu problemów.
Uczniowie zapoznali się z pojęciami: „kibole”, „blokersi” i „dresiarze”. Młodzież w każdej klasie pracowała w trzech grupach – zadaniem każdej z nich było utożsamienie się z jedną „paczką” (charakterystyczne cechy ubiory oraz przedmioty). Po prezentacji każdej z grup rozpoczęto dyskusję opartą na analizie przypadku. Wszyscy uczniowie brali udział w dyskusji na temat znaczenie zagrożeń płynących ze strony kontaktów z grupą podwórkową (agresywne zachowania, używki, prowokowanie, wywieranie nacisku, poniżanie, wywieranie presji w przypadku rezygnacji z kontaktów z grupą, oddziaływanie na psychikę). Następnie odbyła się „Burza mózgów” na temat: Jak bronić się przed wciągnięciem do paczki? Wynikiem, której są następujące stwierdzenia uczniów:
- świadomość zagrożeń,
- asertywność,
- wsparcie rodziny,
- przyjaciele,
- policja,
- ośrodki parafialne,
- ośrodki kulturalne.
Uczniowie bardzo chętnie brali udział w lekcji. Z dużym autentyzmem potrafili przekazać sposób zachowania swojej „paczki”. Po zajęciach na pewno wzbogaceni zostali o wiadomości mówiące o dużym zagrożeniu przynależności do paczki. Z pewnością, będą w razie zagrożenia potrafili być asertywni i nie pozwolą na wciągnięcie się do tego typu grup.