"KIBOLE, BLOKERSI, GRUPY PODWÓRKOWE – JAK SIĘ BRONIĆ?”

W naszej szkole 13.03.2014r. podczas realizacji programu „Bezpieczna szkoła – bezpieczny uczeń” w ramach zadania szóstego „Kibole, blokersi, grupy podwórkowe – co robić, jeśli rozpoznajesz zagrożenie, jak się bronić przed wciągnięciem do „paczki”” odbyły się spotkania z uczniami prowadzone przez Panią psycholog Lidię Szlągiewicz i Panią pedagog Marię Płoszyńską, pracownice Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Lipnie. Spotkania w klasach poprzedzone zostały projekcjami dwóch filmów „Asertywność – koledzy” i „Zgrana klasa”. Następnie w klasach IV – VI odbyły się warsztaty, których głównym celem było:

-  ocenienie czy uczeń potrafi określić przyczyny i rodzaj zaistniałego zagrożenia,

- zauważenie problemów społecznych wynikających z działań grupy podwórkowej,

-  zrozumienie odpowiedzialności płynącej z dokonywania wyborów,

-  rozwinięcie umiejętności pracy w grupie,

-  rozwinięcie autonomii w rozwiązywaniu problemów.

Uczniowie zapoznali się z pojęciami: „kibole”, „blokersi” i „dresiarze”. Młodzież w każdej klasie pracowała w trzech grupach – zadaniem każdej z nich było utożsamienie się z jedną „paczką” (charakterystyczne cechy ubiory oraz przedmioty). Po prezentacji każdej z grup rozpoczęto dyskusję opartą na analizie przypadku. Wszyscy uczniowie brali udział w dyskusji na temat znaczenie zagrożeń płynących ze strony kontaktów z grupą podwórkową (agresywne zachowania, używki, prowokowanie, wywieranie nacisku, poniżanie, wywieranie presji w przypadku rezygnacji z kontaktów z grupą, oddziaływanie na psychikę). Następnie odbyła się „Burza mózgów” na temat:  Jak bronić się przed wciągnięciem do paczki? Wynikiem, której są następujące stwierdzenia uczniów:

-  świadomość zagrożeń,

-  asertywność,

-  wsparcie rodziny,

-  przyjaciele,

-  policja,

-  ośrodki parafialne,

-  ośrodki kulturalne.

Uczniowie bardzo chętnie brali udział w lekcji. Z dużym autentyzmem potrafili przekazać sposób zachowania swojej „paczki”. Po zajęciach na pewno wzbogaceni zostali o wiadomości mówiące o dużym zagrożeniu przynależności do paczki. Z pewnością, będą w razie zagrożenia potrafili być asertywni i nie pozwolą na wciągnięcie się do tego typu grup.