Logopeda
To specjalista zajmujący się diagnozowaniem, stymulacją rozwoju mowy, profilaktyką oraz terapią zaburzeń mowy.
W ostatnich latach systematycznie wzrasta liczba dzieci z wadami wymowy . Na podstawie diagnozy logopedycznej do najczęściej spotykanych wad zalicza się:
- seplenienie proste (powyżej 6 roku życia) dotyczy głosek s,z,c,dz lub ś,ź,ć,dź lub sz,ż,cz,dż , mogą być one zastępowane np. szkoła = skoła, czapka = capka = ćapka.
- seplenienie międzyzębowe podczas realizacji głosek: s, z, c, dz lub sz, ż, cz, dż lub ś, ź, ć, dź język wsuwany jest między zęby.
- kappacyzm/gammacyzm: głoski k oraz g zastępowanie są odpowiednio przez głoski t oraz d, np. kot=tot, kura = tura.
- mowa bezdźwięczna: głoski dźwięczne zastępowane są przez ich bezdźwięczne odpowiedniki: p=b, t=d, f=w, s=z, sz=ż, ź=ś, dź=ć, … np. arbuz - arpus, bitwa - pitwa, daj - taj, granica - kranica, gimnastyka - kimnsastyka, dzbanek - cpanek,
- reranie, pararotacyzm: głoska r jest zastępowana głoską l lub j, np. ryba=jiba, rower=lowel; zdarzają się też nieprawidłowe realizacje głoski r, np. r „francuskie”, r wargowe, r tylnojęzykowe.
- nosowanie: brzmienie głosek ustnych (wrażenie kataru, zatkanego nosa) lub trudności w realizacji głosek nosowych, np. m(b), n(d), ą(oł), ę(eł).
- opóźniony rozwój mowy (ORM): niższa sprawność językowa dotycząca zarówno mówienia, jak i rozumienia mowy.
Rozwój mowy jest jedną z ważniejszych umiejętności, jaką zdobywa dziecko. Przebiega ona w indywidualnym tempie i trwa przez wiele lat. Dziecko, które idzie do pierwszej klasy powinno wymawiać wszystkie głoski prawidłowo, umieć budować zdania poprawne pod względem gramatycznym i logicznym. Bardzo poważną konsekwencją przedłużających się wad wymowy są problemy w nauce czytania i pisania uniemożliwiające odniesienie dziecku sukcesu szkolnego. Przedłużające się wady wymowy utrudniają naukę i posługiwanie się językiem obcym, ograniczają dostęp do niektórych zawodów.
W naszej placówce opieką logopedyczną objęte są dzieci od PP do klasy VIII. We wrześniu przeprowadzane są badania przesiewowe w oddziale przedszkolnym mające na celu sprawdzenie rozwoju mowy, słuchu fonematycznego, zaburzeń i wad wymowy. Dzieci u których stwierdzono wadę wymowy uczestniczą w zajęciach logopedycznych.
Terapia logopedyczna jest procesem. Jej skuteczność zależy od współpracy logopedy z dzieckiem oraz rodzicem. Spotkanie z logopedą nie jest wystarczającym elementem terapii. Dlatego bardzo ważne jest zaangażowanie rodziców w systematyczne ćwiczenie z dzieckiem w domu. W tym celu logopeda po każdych zajęciach zapisuje w zeszycie ucznia zestaw ćwiczeń jakie powinien wykonywać codziennie do kolejnego spotkania. Zaleca się aby ćwiczenia trwały minimum 15 minut dziennie.
Osiągnięcie sukcesu w terapii bez udziału rodziców jest NIEMOŻLIWE!