Imieniny:
Piotra i Małgorzaty
Mechanizm powstawania zachowań agresywnych
- akceptacja;
- poczucie przynależności do grupy;
- poczucie bycia wartościowym człowiekiem.
- doznanie jakiejkolwiek formy przemocy: fizycznej, psychicznej, przemocy seksualnej;
- uczucie bezsilności;
- uczucie upokorzenia ;
- uczucie złości lub rozpaczy;
- powiększające się uczucie samotności;
- podatność na dewjacje, uzależnienia, przestępczość.
Przyczyny agresji i przemocy wśród uczniów
- czynniki temperamentalne – dziecko o „gorącym” temperamencie jest bardziej narażone na wytworzenie u siebie wzorca agresywnych zachowań;
- wysoki poziom hormonów, zwłaszcza testosteronu u chłopców;
- zaburzona dynamika przebiegu procesów nerwowych(nadpobudliwość psychoruchowa związana ze wzmożoną aktywnością dziecka i problemami w kontrolowaniu swojego zachowania)
- brak ciepła, zaangażowania, zainteresowania sprawami swojego dziecka - najczęściej matki;
- pobłażliwość i przyzwolenie dla dziecka na stosowanie agresji wobec innych;
- brak jasnego przekazu, co jest dobre, a co złe;
- brak wyznaczonych granic – jak dziecku wolno się zachować, a jak nie;
- stosowanie agresji i przemocy przez rodziców w kontaktach między osobami dorosłymi i w stosunku do samego dziecka;
- wychowanie w duchu „dziecko nie ma głosu”
- rozwiązywanie konfliktów i napięć domowych „siłą”
- kryzysy domowe (kłótnie, rozstanie, rozwód rodziców).
- Podwójne wzorce zachowań, ( co innego się mówi, co innego robi).
- naśladowanie agresywnych zachowań tych osób, które są ważne i atrakcyjne w grupie(np. starsi koledzy);
- zmniejszenie się osobistej odpowiedzialności za agresywne zachowania, poprzez rozłożenie jej pomiędzy więcej osób (wszyscy to robią);
- zmniejszenie kontroli nad swoim agresywnym zachowaniem pod wpływem grupy;
- istnienie norm grupowych dopuszczających agresję – zarówno wobec członków swojej grupy, jak i osób spoza niej.
- czynniki związanie z organizacją nauczania - nuda, brak zagospodarowania czasu, ograniczenie przestrzeni, zagęszczenie, nadmiar bodźców, hałas, brak możliwości relaksu i odprężenia ( dla uczniów i nauczycieli), brak zajęc pozalekcyjnych;
- niewłaściwy system norm, niejasny, niespójny lub normy „Podwójne” ( inne są deklarowane, a inne rzeczywiście obowiązują, normy preferujące użycie siły, nieprzestrzeganie norm przez osoby znaczące;
- niewłaściwa reakcja na zachowania agresywne – reakcje niekonsekwentne, bagatelizowanie przez nauczycieli niektórych agresywnych zachowań uczniów, brak reakcji na drobne wykroczenia, brak skutecznej mediacji w przypadku konfliktów.
- Czy relacjami uczniów – nauczyciel – rodzic – m.in. sprzeczność interesów, brak autentycznego dialogu i kontaktu, niewłaściwy sposób komunikowania się nauczycieli z uczniami.
Formy agresji i przemocy
Przemoc fizyczna |
Przemoc słowna |
Przemoc bez użycia słów i kontaktu fizycznego |
v Bicie v Popchnięcia v Podcinanie v Wymuszanie pieniędzy v Zamykanie v Niszczenie własności v Kopanie v Plucie
|
v Przezywanie v Wyśmiewanie v Grożenie v Ośmieszanie v Plotkowanie v Namawianie się v Szantaż v Obrażanie
|
v Wrogie gesty v Miny v Izolowanie v Manipulowanie związkami przyjaźni |
Zasady postępowania z agresywnymi dziećmi
- nie szarp ze złością;
- nie popychaj;
- nie ściskaj za rękę;
- nie staraj się sam fizycznie karac.
- nie obrażaj;
- nie zawstydzaj;
- formułuj krótkie zdania;
- opisz fakt (widzę, że go drażnisz. Słyszę że przezywasz);
- zaakcentuj swoje zdanie (Nie zgadzam się na to);
- powołaj się na normy ( Ustaliliśmy, że nikogo nie bijemy);
- pokaż konsekwencje takiego zachowania dla poszkodowanego(Beatko to boli. Ani jest przykro).
Portal odwiedziło 491597 osób
Aktualnie przebywa 5 osób